eBook چیست؟

 eBook یا کتاب الکترونیکی، پدیده ای کاملاً تازه در این بین است و می رود تا نظام آموزش و اطلاع رسانی را با دگرگونی هایی اساسی مواجه سازد. کتاب های الکترونیکی یا eBooks صرفاً نسخه های الکترونیکی مطالب مکتوب نیستند . بلکه میتوانندعلاوه برمتن‏، صوت وتصاویرو … رانیز شامل شوند. بعلاوه می توانند درقالب فایل هایی که می تواند توسط یک رایانه اجرا شود مانند قالب های Word Text ،HTML ،PDF وفایل های اجرایی EXE درآیند.

اکنون سایت های فراوانی می توان یافت که از نویسندگان دیجیتال استقبال می کنند. انتشارات تجاری Time Warner اخیراً از وجود سایت www.ipublish.com خبرداد که مسؤلان آن نویسندگانی را که قصد دارند کتابشان در قالب الکترونیکی عرضه شود، جلب و حمایت می کنند.

همچنین جنبشی تحت عنوان پروژه گوتنبرگ(Project Gutenberg)  شکل گرفته است که هدف آن تبدیل کتاب های عادی به کتاب های الکترونیکی است. هزاران کتاب که تا کنون در کتابخانه ها و یا کلکسیون های خصوصی موجود بودند اکنون درقالب دیجیتال در دسترس همگان قرار می گیرند. :

 مجله Wired درسال 1998 ازانتشار"book 2.0" یا فناوری کتاب الکترونیکی خبرداد.

در سال 1999 کتاب الکترونیکی "Nuvomedia’s Rocket" منتشرشد.

در 14 مارس 2000، "Stephen King" کتابی الکترونیکی تحت عنوان "Riding The Bullet" منتشر کرد که تنها در روز اول به فروش 000‚400 نسخه دست یافت، امّا ظرف 48 ساعت متن رمز شده آن شکسته شد به طوری که درسایت های مختلف Hack قابل دستیابی بود!